آبستره اکریلیک (آشنایی با مواد و ابزار)

سلام خدمت به علاقمندان هنر شیرین و جذاب نقاشی به سبک آبستره اکریلیک

همان طور که می دانید برای اجرای هر هنری نیازمند استفاده از ابزارهای مخصوص به آن هستیم، گاهی تنها یک کاغذ و قلم کافیست و گاهی تعداد زیادی از ابزارها در کنار هم لازم است تا منجر به خلق اثری زیبا و تکرار نشدنی بشود . اولین مرحله، شناخت ابزارهای موردنیاز و کابرد هر یک می باشد. بنابراین در این مقاله قصد داریم متریال و ابزاری را به شما معرفی کنیم که در طی اجرای این نوع نقاشی (تکنیک های اکریلیک پورینگ در هنر آبستره) مورد استفاده قرار می گیرد .

رنگ اکریلیک

همانطور که از نام این هنر پیداست (اکریلیک پورینگ) رنگ مورد استفاده برای اجرای تکنیک ها ، رنگ اکریلیک می باشد. رنگ اکریلیک عموما در 2 نوع ساختمانی و هنری در بازار موجود است که از هر دو می شود برای این هنر استفاده کرد هرچند استفاده از نوع هنری بیشتر توصیه می شود.

رنگ های اکریلیک درحالت عادی غلظت بالایی دارند و نیازمند رقیق شدن با ماده مخصوصی هستند تا به آن حالت مایع و روان تبدیل شوند.

رنگ اکریلیک

مدیوم پورینگ

مدیوم پورینگ مایعی سفیدرنگ برپایه آب است که پس از ترکیب شدن با رنگ اکریلیک با نسبت مناسب، باعث رقیق شدن رنگ می شود. نسبت این ماده می تواند با توجه به تکنیک اجرای نقاشی و همچنین کیفیت و غلظت مدیومی که خریداری کردید بین 3 الی 5 برابر رنگ اکریلیک باشد. مدیوم پورینگ علاوه بر کاهش غلظت رنگ ، احتمال ترک خوردن سطح نقاشی پس از خشک شدن را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

مدیوم پورینگ

روغن سیلیکون

آبستره سلولی جزو طرح های پرطرفدار و محبوب است که یکی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن سلول های بسیار زیبا در طرح و اندازه های مختلف ، اضافه کردن روغن سیلیکون به رنگ است . توجه داشته باشید که ریختن چند قطره کوچک کافی است و اضافه کردن بیش از حد روغن سیلیکون باغث ترک خوردن سطح رنگ پس از خشک شدن در ناحیه ای می شود که روغن سیلیکون تجمع داشته.

فندک اتمی

فندک اتمی برای از بین بردن حباب های موجود در سطح نقاشی استفاده می شود. همچنین در تکنیک های سلولی هم نقش مهمی در نمایان شدن سلول ها دارد. درصورت نداشتن تورچ یا فندک اتمی ، فندک معمولی آشپزخانه هم برای شروع کار تا حدی نیاز ما را برطرف می کند اما اولویت با تهیه فندک اتمی هست.

ترازو

اهمیت استفاده از ترازو از آن جهت است که با رعایت نسبت صحیح هر یک از مواد ، کنترل بیشتری روی غلظت رنگ و ایجاد طرح های دلخواه داریم . با کمک ترازو احتمال به وجود آمدن مشکلات مختلف از جمله بیش از حد رقیق شدن رنگ که منجر به قاطی شدن رنگ ها و از بین رفتن مرز بین آن ها می شود (مثلا داخل کاری که از رنگ زرد و آبی استفاده می کنید ناگهان مقدار زیادی رنگ سبز به وجود می آید) و همین طور بیش از حد غلیظ شدن رنگ اکریلیک که منجر به افزایش مصرف مواد ، افزایش ضخامت کار و کاهش سرعت حرکت رنگ روی سطح کار می شود را تا حد قابل قبولی کاهش می دهیم. علاوه بر موارد گفنه شده ، دانستن مقدار مواد مصرفی در برآورد هزینه ها و قیمت گذاری محصول به ما کمک می کند.

لوازم آبستره

آب

یکی از در دسترس ترین مواد برای رقیق کردن رنگ اکریلیک ، آب می باشد که مقدار کمی از آن توانایی بالایی در رقیق کردن رنگ دارد اما باید به این نکته توجه کرد که استفاده زیاد از آن باعث ازبین رفتن اتصال بین رنگدانه ها و در نتیجه کاهش چسبندگی رنگ اکریلیک می شود .آب در تمام تکنیک ها استفاده نمی شود و تنها در برخی موارد خاص که اکثرا برای ایجاد طرح های سلولی است ، کاربرد دارد و با شل کردن رنگ باعث راحت تر باز شدن سلول ها و جلوه ی بهتر آن می شود .

سطح کار

سطح کار شامل بوم های نقاشی ، چوب ، سطوح سفالی و سرامیکی ، شیشه و آینه و هر سطح صاف و بدون منفذی می باشد که قابلیت نگهداری رنگ تا زمان خشک شدن را دارا باشد. سطوح پلاستیکی و قالب های سیلیکونی برای این کار مناسب نیستند.

با اجرای تکنیک ها روی بوم می توان دست به خلق تابلوهای زیبایی زد یا با اجرای آن روی بیس های چوبی مخصوص محصولاتی همچون سینی ، ساعت ، زیرلیوانی و انواع جعبه را ساخت. هنرمند بسته به هدف و علاقه اش هرکدام از سطوح را می تواند انتخاب کند.

رنگ آبستره 

دیگه چی؟

لیوان یکبار مصرف : برای ترکیب کردن رنگ و مدیوم و سایر مواد

چوب بستنی : یا همزن برای هم زدن مواد داخل لیوان

دستکش : برای تمیز ماندن دست هنکام کار (از آنجایی که رنگ و مواد مورد استفاده برپایه آب هستند، استفاده از دستکش ضرورتی ندارد و پس از پایان کار کافیست دستتان را با آب ولرم بشویید)

خلال دندان : برای ایجاد طرح و خطوط روی سطح نقاشی در برخی تکنیک ها

وارنیش اکریلیک : درصورت نیاز به پوشش نهایی برای تابلوها و آثار دکوراتیو

رزین اپوکسی : درصورت ساخت محصولاتی که در معرض خط و خش یا آب و حرارت قرار می گیرند لازم است با یک لایه رزین اپوکسی سطح آن را پوشش داد. برخی هنرمندان از کریستال سرورنیک یا اسپری کیلر هم برای این منظور استفاده می کنند هرچند به زیبایی و تمیزی رزین اپوکسی نخواهد بود.

جمع بندی :

در این مقاله به معرفی و بررسی تمام آن چیزی که برای شروع کار نیاز دارید پرداختیم و با کاربرد هر یک آشنا شدیم. متوجه شدیم رنگ اکریلیک غلیظ است و برای رقیق کدن آن از مدیوم پورینگ استفاده می کنیم. با توجه به تکنیک گاهی لازمه از آب یا روغن سیلیکون هم استفاده شود. اندازه گیری تمام مواد با ترازو انجام می شود و فندک اتمی هم برای حباب گیری لازم است. جنس و ابعاد بیس کار هم بسته به هدف و سلیقه هنرمند متغیر است.