آبستره سلولی با رنگ اکریلیک

بدون شک بارها و بارها اصطلاح آبستره سلولی به گوش طرفداران و علاقمندان نقاشی آبستره خورده . سلولی یکی از پرطرفدار ترین طرح هایی است که با تکنیک های اکریلیک پورینگ بر روی انواع سطوح اجرا می شود. در این مقاله قصد داریم یکی از این تکنیک ها را به شما آموزش دهیم. در ابتدا به تعریفی کوتاه از هنر آبستره بپردازیم.

آبستره چیست ؟

آبستره هنری است که سعی در نمایش واقعیت بطور دقیق ندارد بلکه از اشکال ، رنگ ها ، خطوط و فرم ها برای بیان مقصود خود استفاده می کند.

نقاشی های آبستره ، اشکال و فرم هایی هستند که در جهان واقعی مرجعی ندارند و نمی توان آن ها را به چیزی تشبیه کرد. از همین جهت طرح های خاص و منحصربفردی محسوب می شوند.

آبستره اکریلیک

برای ایجاد آثار آبستره می توان انواع مختلفی از متریال را استفاده کرد که یکی از آن ها رنگ اکریلیک می باشد . به نقاشی ای که در سبک آبستره و با رنگ اکریلیک اجرا شود ، آبستره اکریلیک می گوییم.

در تکنیک های اکریلیک پورینگ با استفاده از رقیق کردن رنگ اکریلیک به وسیله مدیوم پورینگ به اجرای این نقاشی می پردازیم. در آبستره سلولی اما ماجرا فرق دارد و مدیوم پورینگ به تنهایی کافی نیست! علاوه بر آن از آب و روغن سیلیکون نیز استفاده می شود.

آبستره سلولی

آموزش آبستره سلولی

روشی که امروز برای اجرای بافت سلولی از آن استفاده می کنیم تکنیک FLIP CUP یکی از تکنیک های اکریلیک پورینگ است. برای آشنایی بیشتر با تکنیک های خارق العاده ی اکریلیک پورینگ پیشنهاد می کنیم مقاله ی تکنیک های آبستره اکریلیک (اکریلیک پورینگ) را مطالعه کنید. در این مقاله به معرفی 7تا از رایچ ترین تکنیک های این هنر پرداختیم.

مواد و ابزار مورد استفاده برای آبستره سلولی

رنگ اکریلیک

رنگ اصلی مورد استفاده ما برای اجرای این تکنیک ، اکریلیک است که در حالت عادی غلظت بالایی داشته و برای رقیق کردنش از مدیوم پورینگ با نسبتی که در ادامه خواهیم گفت استفاده می کنیم.

مدیوم پورینگ

مایعی سفیدرنگ و رقیق بر پایه آب است که با رنگ ترکیب می کنیم تا به غلظت مشخصی برسد. نسبت ترکیب رنگ و مدیوم پورینگ به غلظت و کیفیت این محصول بستگی دارد.

روغن سیلیکون

عامل به وجود آمدن بافت سلولی دقیقا استفاده از همین ماده یعنی روغن سیلیکون است. روغن بخاطر ناسازگاری ای که با سایر مواد دارد منجر به پدید آمدن حفره هایی به شکل سلول می شود.

ترازو

برای اندازه گیری مواد و رعایت میزان دقیق هرکدام بهتر است از ترازو استفاده شود.

آب

در تکنیک های سلولی مثل flip cup به باز شدن راحت تر سلول ها و تشکیل سلول های بیشتر کمک می کند.

برای اطلاع از کاربرد هرکدام از این مواد با جزئیات بیشتر ، مقاله ی معرفی متریال و ابزار مورد استفاده در آبستره اکریلیک را مطالعه کنید.

اکنون فیلم آموزشی را که برای دیدنش تنها به کمتر از 4 دقیقه زمان نیاز دارید تماشا کنید تا در ادامه به توضیحات مربوط به آن بپردازیم.

مراحل آماده سازی رنگ ها

ابتدا با توجه به ابعاد بیس کار باید محاسبه کنیم که چقدر رنگ و مدیوم نیاز داریم. بطور میانگین فرمول محاسبه میزان رنگ برای این تکنیک ، مساحت سطح تقسیم بر سه است. یعنی مساحت بیس کار هرچقدر شد آنرا تقسیم بر سه می کنیم.

چون اینجا ما از بومی با ابعاد 30 در 30 سانتی متر استفاده کردیم ، میزان کل مواد مصرفی می شود 300 گرم. در این تابلو از 5 رنگ مختلف اسفاده می کنیم پس از هر رنگ 60 گرم می سازیم.

انتخاب رنگ ها کاملا سلیقه ای است. رنگ هایی که در این تابلو استفاده شده عبارتند از :

آبیآبی روشنبنفشنارنجی – سفید. بریم برای ساخت رنگ ها…

ابتدا رنگ اکریلیک را داخل لیوان ریخته و به میزان لازم مدیوم پورینگ اضافه می کنیم. بسته به مارک مدیوم پورینگ و تکنیک اجرایی ، نسبت ترکیب رنگ و مدیوم متغیر است.

در اینجا از 12 گرم رنگ اکریلیک و 48 گرم مدیوم پورینگ تکاف استفاده کردیم. یعنی 4برابر میزان رنگ ، مدیوم ریختیم و این کار را برای هر 5لیوان رنگ انجام می دهیم. اگر میزان رنگ و مدیوم مقداری کم و زیاد شد نگران نباشید چون باعث خرابی کار نمی شود.

رنگ اکریلیک و مدیوم پورینگ
مدیوم پورینگ تکاف و رنگ اکریلیک

به خوبی لیوان را هم می زنیم تا رنگ لیوان از سفید به رنگی که اضافه شده تغییر کند.

پنج گرم آب و چهار قطره روغن سیلیکون داخل هر لیوان رنگ می ریزیم و دوباره شروع به هم زدن می کنیم تا مواد ما کاملا باهم ترکیب و یکدست شوند.

اجرای تکنیک FLIP CUP

بعد از آماده شدن رنگ ها آنها را بصورت دلخواه و نامنظم بین سه تا لیوان تقسیم می کنیم. همانطور که داخل ویدیو دیدید ریختن رنگ ها ترتیبی نداشت ولی دقت کنید که دستتان را کمی بالا بگیرید تا رنگ ها توی هم فرو بروند و کمی ترکیب شوند. این به داشتن سلول های بیشتر و زیبا کمک می کند.

سه لیوان را روی بوم وارونه می کنیم و آنرا برمی داریم تا رنگ کاملا خالی شود. در این مرحله تعدادی سلول به وجود می آید ولی برای اینکه سلول های بیشتری داشته باشیم با فندک اتمی روی سطح رنگ را کمی حرارت می دهیم.

بعد از نمایان شدن سلول های پرتعداد، شروع به حرکت دادن رنگ روی بوم می کنیم تا کل سطح را پوشش دهد. اجازه می دهیم کمی رنگ هم از اطراف به بیرون بریزد تا لبه های بوم رنگی و طرحدار شود.

حالا به مدت حدودا 24 ساعت صبر می کنیم تا رنگ کاملا خشک شود. مشاهده می کنیم که سطحی یکدست و تمیز بدون ترک خوردگی داریم و این بخاطر استفاده از متریال مرغوب و اجرای اصولی تکنیک است.

پس از این که رنگ خشک شد برای پوشش و ماندگاری بیشتر این نقاشی می توان از انواع فیکساتیو مانند وارنیش اکریلیک و یا رزین اپوکسی استفاده کرد.

نمونه هایی از آبستره سلولی با رنگ اکریلیک

آموزش آبستره سلولی
نمونه ای از بافت سلولی روی چوب با رنگهای آبی،قرمز و سفید
آبستره سلولی
سه نمونه بافت سلولی با ترکیب رنگهای متفاوت
آبستره سلولی
استفاده از آبستره سلولی در خلق تابلو،ساعت و ست هف سین توسط هنرجوی جادوی رنگها

اگر علاقمند به یادگیری آبستره سلولی بصورت حرفه ای همراه با دو تکنیک دیگر هستید ، دوره رایگان سه سوت را از دست ندین تا طی کمتر از یک ساعت، 3 تکنیک جذاب آبستره اکریلیک  کاملا رایگان یاد بگیرید.

برای ثبت نام دوره سه سوت وارد اینجا شوید.