Abstract Art به چه معناست؟

کلمه Abstract (آبستره) دارای معانی متفاوتی از جمله خلاصه کردن ، چکیده کردن ، تجزیه کردن ، انتزاعی و عاری از واقعیت می باشد.

Abstract Art (هنر انتزاعی) هنری است که سعی در نمایش واقعیت بطور دقیق ندارد بلکه از اشکال ، رنگ ها ، خطوط و فرم ها برای بیان مقصود خود استفاده می کند. همچنین در این هنر به زیبایی بصری توجه ویژه ای می شود به طوری که ممکن است یک اثر فاقد معنا یا مفهوم خاصی باشد اما انتخاب خطوط و رنگها به گونه ای بوده که برای مخاطب چشم نواز و دلنشین است.

نقاشی آبستره اکریلیک روی چوب
نمونه ای از نقاشی به سبک آبستره اکریلیک

گروهی از آثار آبستره ، اشکال و مناظری هستند که به صورت ساده و شماتیکی و بدون پرداختن به جزئیات رسم شده اند. درواقع تصاویر تا حد امکان ساده سازی شده اند.

گروهی دیگر اشکال و فرم هایی هستند که در جهان واقعی مرجعی ندارند و نمی توان به چیزی تشبیه کرد. این دسته از نقاشی ها ، شکل هایی هستند که هرگز توسط بشر دیده نشده اند. بنابراین به بینندگان این آزادی را می دهد تا در دنیای معانی خود به جستجوی تفسیر این آثار بپردازند.

آموزش آبستره اکریلیک
یکی از تکنیک های آموزشی در دوره جادوی رنگها که از نظر هنرجو به سلول گیاه شباهت دارد.

هنر انتزاعی از فرد می خواهد فراتر از دانش تصور کند و در راه های جدید خیال قدم بردارد.

طبیعتا این هنر نیز به منظور بیان احساسات به وجود آمده و هنرمندان سبک آبستره حس و حال درونی خود را در قالب ظرفی از فرم ها و رنگ ها که هر کدام می توانند نماینده ی مفهومی برای او باشند ، به تصویر می کشند. هنرمندان برای خلق هر اثر می توانند از تکنیک های متفاوتی استفاده کنند که هرکدام منجر به نتیجه ای متفاوت اما خالق العاده می شود.

گاهی یک رنگ بیانگر یک خاطره و یک شکل و فرم بیانگر مفهومی در ذهن نقاش بوده که هیچ کس جز او نمی تواند نقاشی را به آن شکل تفسیر کند. ممکن است هرگز این مفاهیم از جانب هنرمند آشکار نشود.

عموم مردم توانایی تشخیص مفاهیم حقیقی آثار آبستره را ندارند و هر یک از دیدگاه خود و باتوجه به ذهنیت گذشته ی خود به تعبیر این نقاشی ها می پردازند.

تابلو آبستره اکریلیک
تابلوی اجرا شده با تکنیک dirty pour به سبک آبستره اکریلیک

جمع بندی :

درنهایت می توان این گونه نتیجه گرفت که نقاشی های آبستره بینانگر حس و حال درونی هنرمند در آن لحظه است که بصورت اشکال و رنگهایی چشم نواز درآمده و می توانند دارای مفاهیم خاصی یا فاقد معنی باشند.